Nutrilife centar

Novosti

NAMIRNICE ZA IMNUITET I DIO

Savjeti nutricionista za vrijeme izloacije uzrokavani korona virusom
– autor: Branimir Dolibašić, mag.nutr – suradnik Nutrilife Centra
Neki pjevaju, neki plešu i vježbaju, neki kuhaju, neki pišu za one kojima čitanje treba. Pisanje je nužnost za neke. Tekstovi su dio moje samopomoći i ujedno podrška otpora cijeloj situaciji, prilagodba jednog jednog nutricioniste.

Nutritivne koristi luka su za [5], impresivne i višeslojne, kao i sama lukovica. Za samu porodicu lukova, čije prisustvo u nečijoj prehrani teško možemo ne primijetiti, osim ako baš nemamo osjetilo njuha, što je čini se jedna od nuspojava korone, prema javljanju nekih oboljelih.

 

Vonj luka odbija, zbog sumporastih molekula u raspadu i mnogim izvedenim varijantama nastalim u dodiru sa zrakom. To nasljedstvo ne ugodnih poruka mirisa iz daha ili preko kože, počiva na njegovom delikatnom sastavu od raspada različitih molekula što sadrže sumpor u luku, a često se pripisuje kao svojstvo odbijanja, zaštite, tjeranja lošeg dalje od sebe. U govoru i jeziku luk se javlja u poslovicama, poput ni luk jeo ni luk mirisao, ili tuk na luk. Idemo malo dublje na nutritivna svojstva luka, s pozivom da luk u ovo vrijeme (tko može) stavite obavezno na jelovnik.

 

(V) Postoji nekoliko vrsta u ovoj porodici koje koristimo za prehranu. Crveni i žuti luk su najrasprostranjeniji, potom češnjak, poriluk, vlasac, kozjak, medvjeđi ili divlji luk. Ovdje više o crvenom luku (žutom luku, srebrencu, mladom luku) i malo o češnjaku.

 

Luku se pridaju imuno korisna svojstva, učinak na masnoće u krvi, antibakterijsko djelovanje. S druge strane, luk može biti težak za toleranciju za neke jer ima težu probavu kod osoba osjetljiva želuca ili crijeva, sklonih nadimanju ili s lošom bakterijskom florom. Za njih postoje kapsulirani ili tekući pripravci luka, koji daju dosta koristi svježeg sastava, ali uz manje ili potpuno bez neugodnih posljedica. Također, sama lukovica crvenog ili žutog luka sušenjem traje duže zaštićena u svojoj ljusci, ali je jednako ‘žestoka’ kada se oguli, dok su puno blaže i aromatičnije varijante vlasca ili poriluka (kako kome, netko će dodati) lakše za probavu a zadržavanje koristi od ovog imuno kreditiranja, da to tako nazovemo.

U svakom slučaju, luk je u svim svojim raznim vrstama iznimno korisna stvar za imunitet, ali i zdravlje, evo kratkog pregleda za to.

Luk je visoke nutritivne gustoće , što prevodimo kao malo kalorija a visok sadržaj vitamina, minerala i fitokemikalija. Sadrži vitamin C, folnu kiselinu i vitamin B6, vitamine bitne za funkciju imuniteta i integritet naših obrambenih membrana. Od minerala istaknimo kalij, bitan za izmjenu tvari i stanične funkcije, ravnotežu tekućina.

 

Fitokemikalije koje sadrži djeluju antioksidativno, protuupalno i imunomodulatorno. Kvercetin, svima znani flavonoid, je karakterističan za luk, ali u njemu su sadržani i drugi flavonoidi te antocijani, posebno u crvenom luku čija boja odaje njihovo prisustvo. Neke studije pokazuju da spojevi sumpora poput onionina A plus isti ti antioksidansi dobri za srce ujedno povezuju sa zaštitnim učinkom za nastanak kolorektalnog karcinoma kod osoba koje luk imaju redovito na jelovniku.

 

Osim produljenog osjećaja sitosti, koji nam je u doba izolacije važno načelo u prisilnom kućnom boravku, luk djeluje i na regulaciju šećera u krvi, ponovno zahvaljujući kvercetinu. Antibakterijsko djelovanje luka ispitivano je kod kolere, E. coli, MRSA, Pseudomonasa, pa nije zgorega imati takvu korist za nutritivno jačanje imunološkog odgovora. Također postoje studije koje konzumaciju luka povezuju sa malim sniženjem tlaka te vrijednosti LDL kolesterola. Za one koji luk mogu bez probavne smetnje konzumirati, dobra vijest je da on sadrži vlakna, prebiotike korisne za naše glavne dobre bakterije (Lactobacillus i Bifidus).

Načine na koje lukom možete obogatiti svoj dnevni jelovnik je teško pobrojati. Malo koja svjetska kuhinja ne zna tisuće načina i recepata s lukom. Nemojte ga previše dinstati i pržiti, onoliko koliko treba da omekša i otupi svoju okusnu žestinu. Sjeckajte ga sitno u salate, ako dodajete češnjak ostavite ga kratko nasjeckanog da odstoji na zraku, desetak dvadeset sekundi, tako ćete dobiti veći spektar korisnih spojeva, nastao iz samo jednog ali iznimno vrijednog specijalnog obrambenog oružja, alicina.

Tortilje, mesne salate, jaja na 100 načina, slane palačinke, juhe, variva, temeljci, umaci i sosevi, i na još puno načina se može dodati skriveno ili otvoreno u jela i obroke. Šnitu luka je jednostavno dodati u svaki sendvič  , čime od obične šunke, sira i kruha  već dobivate i nutritivno bogatiji obrok, i našiljen za imunitet.

Za češnjak , ta ionako ste u izolaciji, trik je samo pridobiti sve ukućane da se pridruže 😉

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Saznaj sve novosti na vrijeme

Prijavi se na naš newsletter

Prijava
Zdravi životni stil u Nutrilife CentruPoklon dobrodošlice -10% popusta

Iskoristi 10% popusta prilikom sljedećeg dolaska u Nutrilife Centar. Sada je najbolji trenutak za odluku o prelasku na zdraviji način života. Ne dopustite  da vaše tijelo opterećuju suvišni kilogrami!

*** popust se ne odnosi na WelleCo proizvode