Nutrilife centar

Novosti

PROTEINI I VEGANSTVO

Savjeti nutricionista za vrijeme izloacije uzrokavani korona virusom – autor: Branimir Dolibašić, mag.nutr – suradnik Nutrilife Centra
Neki pjevaju, neki plešu i vježbaju, neki kuhaju, neki pišu za one kojima čitanje treba. Pisanje je nužnost za neke. Tekstovi su dio moje samopomoći i ujedno podrša otpora cijeloj situaciji, prilagodba jednog nutricioniste.

 

IV dan prehrane u izolaciji korone – dnevni unos bjelančevina, negdje između vegana i karnivora.

U zaključivanju priče o proteinima u doba korone, evo objava koja spaja naizgled nespojivo, mesojeda premoštava biljojedu. Većina (mesojedi) proteine izjednačava s mesom, a manjina u odbacivanju mesa, okreće se biljnim izvorima. I jedni i drugi u laičkom smislu gledaju na izbor namirnica, nutricionist gleda na sastav tih namirnica i spaja i preračunava njihov aminokiselinski sastav kako bi složio proteinsku računicu. To vam je kao da gledate neke hlače ili haljinu. Laik vidi boju, kroj i dizajn, a tehničko oko posmatra tkaninu i razmišlja o održavanju, na kojoj je temperaturi pranje i smije li se peglati.

.

PROTEINI NAŠI SVAGDAŠNJI

Trebaju li mesojedi jesti meso svaki dan? Mogu li i trebaju li nekad napraviti razliku, i može li im to štetiti, ako ima neke koristi?

Postoji čitava lepeza pokreta koji nagovaraju mesojede da bar jedan dan tjedno ne jedu meso, među najeksponiranijim je Meatfreemondays, čiji je ambasador slavni Beatle Sir @PaulMcCartney (vegan već duži niz godina). Poruka je jednostavna – nemojte ponedjeljkom jesti meso i činite dobro sebi i okolišu (kroz smanjenje okolišne štete od uzgoja životinja, transportnog lanca, rada hladnjača itd.). Glavni način zamjene mesa propagiranje jela u kojima se kombiniraju mahunarke i cjelovite žitarice, te potiče u obrocima  dopuna unosa proteina orasima i sjemenkama, gljivama itd.

Vrijedi li ta preporuka u vrijeme korone, i hoćete li zaista propasti s imunitetom ako jedan dan ne jedete meso?

.

DA, vrijedi

Kao što znamo, izvori proteina u biljnoj hrani su lakši, obroci nešto manje zasitni. U uvjetima izolacije i boravka u ograničenom prostoru s malo kretanja, trebamo težiti lakšoj hrani, i prilagoditi se na manji unos kalorija. Ovo je prva najbolja stvar, da čovjek jede lagano, a ipak unosi proteine čiju važnost smo prethodno obradili.

Hoćemo li dobiti biljnim obrokom dovoljno proteina?

Hoćemo ako će se pametno birati kombinacija mahunarki i žitarica za ispunjavanje unosa dnevne potrebne količine proteina.

Koliko je potrebno?🤲

Računajmo da će 1 dlan/1 serviranje mesa zamijeniti pola pola kombinacija –> 1/2 šalice mahunarke po izboru (grašak, grah, slanutak, leća, bob..) + 1/2 šalice cjelovite žitarice po izboru (ječam, pšenica, raženi kruh, bulgur, kuskus, mlinci, tjestenina, zob, proso..).

.

Hoće li vam biti ugroženo zdravlje jedan dan bez mesa, snaga, otpornost?

Neće. Znamo da nam svaki dan imunitet, mišići, koža, kosa, jetra i ostali  sustavi troše određenu količinu proteina, i trebamo ih nadoknaditi. Međutim, u tijelu ne postoji skener koji “ne priznaje” biljne proteine. Pod uvjetom da smo unijeli dovoljnu količinu, svi proteinski izvorii koje pojedemo, bilo da je to meso, jaje, sir, riba ili grah, grašak, ječam, raž.. razgrađuju se u probavi (želudac i crijeva) na najmanje dijelove AMINOKISELINE (pojednostavimo) koji se onda apsorbiraju u krvotok. Jednom u tijelu, više nisu životinjski, niti biljni, jer jetra i mišići (te mjesta sinteze krvnih stanica i obrambenih proteina i antitijela) koriste AMINOKISELINE kao gradivne oblike. Tijelo se stalno izgrađuje i razgrađuje (anabolizam i katabolizam), a AMINOKISELINE 🧵 su u tom destruktivno-konstruktivnom kolu osnovni igrači. Tako je cilj razumijevanja da treba unositi kompletne proteine (i u dovoljnoj količini) jer ćemo samo tako dobiti sve potrebne AMINOKISELINE i tijelo neće biti na gubitku. Važno je znanje o tome, jer postoji stvarni problem viška unosa mesa kod mesojeda, te manjka unos bjelančevina kod vegetarijanaca. Oba dolaze iz istog izvora – nerazumijevanje potreba proteina koji je zapravo potreba na aminokiselinama.

Dakle, količina i kompletnost (bilo iz jednog izvora = meso, ili više izvora = grah+ječam npr) su ključna mjerila za ocjenu unosa proteina.

🍖Meso nije jamac zdravlja samo po sebi, već hranjive tvari u njemu (aminokiseline, minerali, vitamini itd.). Kada to znamo, onda nećemo imati straha niti predrasuda jedan dan svoju dnevnu potrebu proteina realizirati kombinacijom biljnih izvora, kako smo naveli.

.

Koristi?

Jedan dan pauze čini puno na dugi rok. Prije svega olakšava rad probavnog trakta i njegovih ključnih digestivnih alata (jetra, žuč, pankreas, crijeva, želudac), pa to gledajte kao skraćeni radni tjedan. Tko ne bi volio slobodan petak?Također, mahunarke i cjelovite žitarice su bogate vlaknima, što je dodatni benefit za funkciju i čišćenje probave. Tu su i fitokemikalije, antioksidanti, izoflavoni i druga korisna čuda iz biljnog arsenala korisnih biljnih nutrijenata.

Napomene?

Tko ima problem s nadimanjem i flatulencijom, tu višak vlakana i slabija probavljivost mahunarki može predstavljati poteškoću. Biljni čajevi poput mente, anisa, komorača mogu biti odličan saveznik u tom pogledu, a kod drugih slučajeva ne bi bilo zgorega razmisliti o stanju u crijevima te o rješenju probiotika,  o tom nešto više u posebnom tekstu.

.

Što ako vježbam ponedjeljkom?

Evo, otkrili ste vježbanje, odradili svoj mišićni rad taj dan vježbajući uz Born2Flow Tomislav Dolušić. Ništa, ista stvar vrijedi. Nema štete za proteine ako preskočite meso jedan dan (i životinjske izvore kompletno) sve dok ste dobro kombinirali biljne izvore i unijeli dovoljne količine.

.

Primjeri?

Grašak s rižom, kikiriki s rižom, leća s rižom, kukuruz i grah, grah s tijestom (pašta fažol), porcija graha bez mesa sa šnitom kruha, grah s ječmom (ričet, geršl, orzo), grah s heljdom .. vidite već kako zvone poznati nazivi? Ovo znanje o kombiniranju žitarica u većim obrocima bilo je davno u našoj tradiciji (ali i drugih naroda , posebno meksička kuhinja i azijska kuhinja) dobro poznato, daleko prije nego smo “otkrili” kvinoju.

Dosta ljudi pokrenulo je inicijative za podršku lokalnih proizvođača, evo prilike da podržite lokalne proizvođače graha i žitarica, te se hranite zdravije, a bez žrtvovanja zdravlja niti za milimetar.

.

PS Posebno vrijedi ovo znanje podijeliti onima koji imaju nižu tjelesnu masu, ili su pothranjeni i imaju loš/slab mišićni status, a izbjegavaju ili uopće ne jedu meso, mlijeko, ribu, jaja.

.

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Saznaj sve novosti na vrijeme

Prijavi se na naš newsletter

Prijava
Zdravi životni stil u Nutrilife CentruPoklon dobrodošlice -10% popusta

Iskoristi 10% popusta prilikom sljedećeg dolaska u Nutrilife Centar. Sada je najbolji trenutak za odluku o prelasku na zdraviji način života. Ne dopustite  da vaše tijelo opterećuju suvišni kilogrami!

*** popust se ne odnosi na WelleCo proizvode