Nutrilife centar

Novosti

Vitamin D i imunitet

Vitamin D Nutrilife

Savjeti nutricionista za vrijeme izloacije uzrokavani korona virusom – autor: Branimir Dolibašić, mag.nutr – suradnik Nutrilife Centra
Neki pjevaju, neki plešu i vježbaju, neki kuhaju, neki pišu za one kojima čitanje treba. Pisanje je nužnost za neke. Tekstovi su dio moje samopomoći i ujedno podrška otpora cijeloj situaciji, prilagodba jednog nutricioniste.

Što ako postoji prehrambena rupa u imunitetu koja obrambeni zid čini ranjivim na proboj korona virusa? Što možda jako bitno propuštamo na veliko? Kada kažem veliko, mislim poput sunca. Vitamin D !!! Njegovo presvijetlo veličanstvo, steroidni 1,25-dihidroksiholekalciferol, kalcitriol.

 

.

Dobro je poznata i utvrđena veza vitamina D i imuniteta, ali posebno je zanimljiva njegova uključenost u mehanizam kojim nas korona napada (ACE receptori). Ova hipoteza je u vrijeme gungule oko pandemije i broja novozareženih dosta zapostavljena, ali ne i nebitna, uzevši ono što znamo o vitaminu D kao čvrste činjenice, a kroz jeftine načine možemo ovaj nedostatak ispraviti, bilo hranom ili suplementima.

.

Vitamin D i imunitet su jako povezani –  vitamin D smanjuje rizik infekcija respiratornog trakta održavajući integritet tkiva (tight junctions), proizvodnjom obrambenih spojeva koji ubijaju viruse (defensini) te smanjujući proizvodnju proupalnih citokina. Kod goveda je pokazano kako su ona s niskim razinama vitamina D bila podložnija infekciji goveđeg korona virusa (Nonnecke, McGill, Ridpath, Sacco, Lippolis, Reinhardt. Acute phase response elicited by experimental bovine diarrhea virus (BVDV) infection is associated with decreased vitamin D and E status of vitamin‐replete preruminant calves. J Dairy Sci. 2014.)

.

– tek smo izašli iz zime, fali nam broj sunčanih sati za proizvodnju vitamina D, statistike govore o velikom broju ljudi kod kojih su niske razine vitamina D na kraju zime, naglašeno kod onih koji su zatvoreni u kući, institucionalizirani, u zatvorenom smještaju ili rade u noćnim smjenama. Još na to je stigla i preporuka/nalog da se ostane u zatvorenom prostoru.

.

Sve je više znanstvenih autora koji se inače bave vitaminom D i virusima upozoravaju na povezanost imuniteta i vitamina D, još preciznije, neki znanstvenici samotno viču u pustinji i, uvjereni u njegovu veliku važnost u ovom trenutku, zazivaju da se hitno uvrsti preporuka suplementacije vitamina D kao mjeru jačanja nutritivnog statusa i time otpornosti protiv virusa.

.

Ono što tek relativno nedavno znamo o vitaminu D je da su receptori za vitamin D (VDR receptori) otkriveni u gotovo svim tjelesnim sustavima (evo samo bitnih – koža, imuno stanice, srce, bubrezi, pankreas, paratireoidne žlijezde), i još, vitamin D regulira oko 5% ljudskog genoma (!!!). Dakle, puno je šira njegova važnost od uvriježenog ograničenog gledanja na vitamin D kao ‘onaj’ bitan za kosti, za homeostazu kalcija i fosfora.

Vitamin D djeluje na više načina na naš imunitet. To je drevni biokemijski odgovor kože na susret sa suncem i UV zrakama. Djeluje preko svog VDR receptora. Pored imunoregulatornih funkcija na staničnoj razini, sudjeluje i u protuupalnom odgovoru, ali i na same obrambene mehanizma protiv virusa. Postoji veza vitamina D na genetskoj razini (nutrigenomika) ali i moguća genetska osnova lošeg statusa. U prijevodu, ako imate lošu genetiku za vitamin D to može biti slaba točka vašeg imunološkog odgovora.

.

Da li je dovoljno uzeti samo vitamin D i mirna Bosna?

Nijedan nutrijent ne radi sam, a posebno vitamini. Ključni nutrijenti za funkciju vitamina D su omega-3 i magnezij. Ako uzimate dodatni vitamin D, planirajte i njih dva, i obratno, ako ne jedete ribu i iz biljnih izvora ne dobivate magnezij i omega 3, neće ni vitamin D raditi kako treba. Deficit željeza također može značiti deficit vitamina D. Za njegovu funkciju su još povezani vitamin K, kalcij, cink, jod ali u manjoj mjeri. Od fitokemikalija pozitivno utječu kurkumin te resveratrol (još jedan argument u prilog da je #mediteranskaprehrana najbolja kombinacija). Omega-3 je bitna za povećanje razine aktivnog vitamina D, osobito kod lošije funkcije jetre i bubrega (vitamin D nastaj u jetri i u bubrezima dobiva aktivni oblik), uobičajena preporučena dnevna vrijednost unosa #omega3 je dovoljna. Tu je i #cink i #folat, bitni za proizvodnju receptora za vitamin D, pa je posredno važan i za njegovu funkciju. Također, cink sam po sebi je bitan za funkciju imuniteta i otpornost. Važna napomena Anaerobno vježbanje podiže razine kalcitriola.

Zaključno, tko nema preporuku da se ne izlaže suncu, uhvatite sunce na siguran način, ne morate izlaziti van, prozor i balkon su u redu. Neki od izvora vitamina D u hrani su riba (ujedno i omega-3!!), gljive (posebno sušene), te mliječni proizvodi (oprez s količinama zbog masnih kalorija). Možete suplementirati vitamin D kroz kapi, sprejeve, kapsule. Imajte na umu da je to vitamin topljiv u mastima, pa ga uzimajte uz mali masni obrok – šnita sira i par orašastih plodova biće dovoljno. Uz #vitaminD trebaju vam i #magnezij i omega-3.

Upozorenje o pretjerivanju – upitajte ljekarnika za doze koje možete uzeti (veću odjednom pa pauza, ili manju dnevnu dozu. Vitamin D se akumulira u jetri i tkivima i u pretjeranim količinama može biti štetan, pa jednom osigurana količina može trajati neko vrijeme, i držite se preporučenih doza uzimanja.😎

#imunitet #prehranauizolaciji #nutricionizam #prehrana #vitamini #hardbody #bitidomanijekoma #štojedeš #koža #sunce #sunčanje #virusi #ostanidoma #buditekodkuće #stayhome

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Saznaj sve novosti na vrijeme

Prijavi se na naš newsletter

Prijava