Nutrilife centar

Novosti

HRANA ZA IMUNITET II. DIO

Savjeti nutricionista za vrijeme izloacije uzrokavani korona virusom – autor: Branimir Dolibašić, mag.nutr – suradnik Nutrilife Centra
Neki pjevaju, neki plešu i vježbaju, neki kuhaju, neki pišu za one kojima čitanje treba. Pisanje je nužnost za neke. Tekstovi su dio moje samopomoći i ujedno podrška otpora cijeloj situaciji, prilagodba jednog nutricioniste.

Svima je poznato da 𝘃𝗶𝘁𝗮𝗺𝗶𝗻 𝗔 ima važnu ulogu za vid 👀, pa ostaje malo po strani a nekim i nepoznata njegova bitna uloga u imunitetu, kao i to da se nalazi i u drugim namirnicama osim narančasth.

.

[IX] Vitamin A

Vitamin A dolazi iz široke obitelji karotenoida, od kojih su alfa i beta glavni izvori u biljnom svijetu, provitamini iz kojih nastaje vitamin A, koji kao retinol dolazi u životinjskim izvorima, primarno u jetri. Dva navedena karotenoida zahtijevaju cijepanje svoje molekule da bi dobili aktivni vitamin A, pa tako iz beta karotena dobijemo dvije, od alfa jednu. Ovo je važno za znati jer kuhanjem povećavamo ovu konverziju, pa je kuhanje, ribanje mrkve kao najčešćeg izvora, važno u tom procesu pripreme za jelo. Topljiv je u mastima, stoga je u jela s namirnicama koje sadrže karotene dodati bar malo masti za njegovu bolju apsorpciju.

.

Beta karoten i ostali iz njegove porodice karotenoida su vrlo vrijedni antioksidanti, ujedno i pigmenti koji voću i povrću daju svojstvenu boju – od žute boje manga, preko narančaste mrkve do crvene boje rajčice ili lubenice. Ali, beta karoten nije samo u žutom i narančastom spektru, dobri izvori su i zeleno lisnato povrće, prije svega kelj.

.

Pored funkcije vida, vitamin A je bitan za rast i razvoj organizma , u čemu ima važnu ulogu za imunitet, koja se nastavlja u odrasloj dobi. Na staničnoj razini u mukoznim membranama (pluća, crijeva), gdje igra bitnu ulogu i njihov je sastavni dio. Osim važnosti za obranu sluznice usta, kroz funkciju i integritet njenog pokrovnog sloja (epitela), proizvodnje sluzi, imunološke T-stanice, B-stanice.

.

Naš imunitet je jedno veliko stanično preslagivanje u vremenugdje imuno stanice prolaze životni put, poput razvrstavanja vagona kojima se određuje namjena tako da ih šaljemo na različite kolosijeke – važan skretničar u tom procesu diferencijacije i konačne funkcije stanica našeg urođenog obrambenog imunološkog svijeta je vitamin A.   T

Stoga je bitno osigurati njegov dnevni unos, što ne zahtijeva veliku pamet i stvarno je jednostavno za naučiti. Dolje su nacrtane boje, svaki dan nešto narančasto voće ili povrće, i bit ćete pokriveni.

.

Zbog svoje prirode, kao spoj topiv u mastima, vitamin A možemo skladištiti u tijelu, primarno u jetri, i također dijelom kao rezervu, beta karoten. Zato vrijedi upozorenje kako nije dobro pretjerivati s njegovim unosom. Postoje dokumentirani slučajevi hipervitaminoze, od onih bizarnih poput ljudi koji su pili litru mrkvinog soka svaki dan, do smrti arktičkih istraživača od obroka jetre medvjeda. Pouka o pretjerivanju, nemojte jesti jetricu svaki dan i zalijevati s 3 čaše soka od mrkve ujutro, a navečer piti smoothie od kelja, i bit će ok.

 

Za pitanja o vitaminu A i pušenju cigareta te riziku od karcinoma pluća, samo kratko – prestanite pušiti cigarete, nemojte prestati jesti hranu koja sadrži karotene i vitamin A. Nećete od vitamina A iz hrane dobiti rak pluća, ali od pušenja cigareta je prilično visoka šansa. Cigarete nisu esencijalne za išta u bilo čijem životu, i bez njih se vrlo lijepo može živjeti, one su pitanje ovisnosti i nepotrebno destruktivnog životnog stila..

#svjetskidanzdravlja #vitaminA #karotenoidi #betakaroten #imunitet #prehranauizolaciji #nutricionizam  #nutricionizam #prehrana #mrkva #fmango #bundeva #tikva #povrće #bitidomanijekoma #štojedem

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Saznaj sve novosti na vrijeme

Prijavi se na naš newsletter

Prijava