Nutrilife centar

Novosti

PROBIOTICI

Savjeti nutricionista za vrijeme izloacije uzrokavani korona virusom – autor: Branimir Dolibašić, mag.nutr – suradnik Nutrilife Centra
Neki pjevaju, neki plešu i vježbaju, neki kuhaju, neki pišu za one kojima čitanje treba. Pisanje je nužnost za neke. Tekstovi su dio moje samopomoći i ujedno podrška otpora cijeloj situaciji, prilagodba jednog nutricioniste.

HRANA ZA IMUNITET – PROBIOTICI

Kakva vam je stolica? Imate li urednu i redovitu stolicu? Tema koju mnogi izbjegavaju, ali važno je govoriti o njoj. tema Dobar dio ljudi i bez korona izolacije ima problem s tvrdom stolicom ili opstipacijom, a manjak kretanja i mogući loši izbori u prehrani mogu to stanje pogoršati. I što sad? Narodni lijekovi, narodni recepti, agresivni čajevi, ljekarna? Ovu važnu funkciju održavanja tjelesnog zdravlja – izbacivanje otpada i neprobavljene hrane bitno je razumjeti kako bi mogli odabrati najbolje namirnice za redovito servisiranje, da tako odredimo temu.

.

VLAKNA I REDOVITOST PROBAVE

Ljudski probavni trakt od ulazne usne šupljine do krajnjeg izlaza (analni otvor) je jedna dugačka cijev, podijeljena na funkcionalne cjeline, najveći su želudac te tanko i debelo crijevo. Tijekom cijele svoje duljine prekrivena je sluznicom, a na njoj obitavaju milijarde mikroba (najvećim dijelom to su bakterije raznih sojeva i virusi, a tu su i drugi poput arheja, kvasaca, gljivica itd.), preciznije 3,8×1013 za 70 kg “prosječnu osobu” (10 na 13-tu je ovakav broj 10.000.000.000.000).

.

  • Sve zajedno zovemo ih mikrobiota, a važan sudionik u održavanju redovite i zdrave stolice su njeni pripadnici koje zovemo probiotici, naše dobre ♥ bakterije. Važno je stalno njegovati i održavati njen sastav dobrim za nas, jer smo na istom brodu čitav naš život, mi i sve te silni mikrobi. Danas znamo kako (dobra ili loša) mikrobiota jedan od stupova našeg imuniteta, također može imati utjecaja na raspoloženje, mijenja se na lošije kod debljine i dijabetesa, i općenito ima niz drugih poveznica koje tek otkrivamo. Velik je to svijet, imamo još mnogo toga za naučiti o njemu. I nama. I našem odnosu. Kao da ste jedini stanovnik svog planeta i dođete na neki planet sa 100 bilijuna sitnih žitelja, važno je održavati populaciju koja radi za vas, a ne suprotno. Osim redovitog unosa fermentiranih namirnica (jogurt, sir, kefir itd.), njegu dopunjujemo i na druge načine, unosom hrane koju naše dobre bakterije vole a to su vlakna (prebiotici) i redovita hidracija. Sad, oni neće bilo što jesti, preferiraju u vodi topljiva vlakna. Cilj je birati namirnice koje sadrže u vodi topiva vlakna kako naši probiotici ne bi gladovali i tako gubili snagu i brojnost.
  • Evo nas kod vlakana, druge bitne odrednice za rad našeg probavnog trakta, a ciljano najvažnije crijeva. Oko 2/3 stolice čine ostaci neprobavljene hrane, dok ostatak predstavlja otpad i mikrobi. Te 2/3 čini nerazgradivi ostatak plus balast od vlakana tj neuspješnog postotka probavljanja (ne radi svačija probava 100% uspješno), a za njenu mekoću vrijedi unositi vlakna. Dijelimo ih na topiva i netopiva, a naći ćemo ih u povrću, voću, cjelovitim žitaricama, orasima i sjemenkama, grahoricama, gljivama, algama. Mekinje, grahorice i vlaknasto, lisnato povrće su posebno bogati na sadržaju. Salate, variva, smoothieji, sirovo povrće, kuhano lešo.. sve valja.

.

Kao digresiju, ovdje vrijedi spomenuti i #keto te proteinske dijete, koje za početnike što izbace ugljikohidrate mogu imati vrlo tešku pojavu zatvora u prvih 24 do 72 sata, ili dulje, pa je naglo stupanje na takve radikalne programe nepreporučljivo za entuzijaste početnike bez iskusnog nutricionista. Ako mislite da je korona izolacija pravo vrijeme za probati ‘keto’ ili #LCHF dijetu, nemojte.

.

  • Mehanika probave i softver. Naša probava je odvojen sustav, sa zasebnim softverom (ima vlastitu živčanu autonomnu mrežu), komunicira s ostatkom, ali radi po svom programu. Prema tom softveru rade mišići naših crijeva pogoneći sadržaj koji smo pojeli odnosno unijeli kroz usta kroz probavni trakt. Želudac je velika mišićna vreća mješalica, a crijeva rade valove, izvijajući se tiskaju sadržaj polako dalje prema izlazu. To zovemo peristaltika. Osim snage mišića vlastitih crijeva, za dobru funkciju peristaltike bitno je i kretanje, gibanje cijelog tijela. Još jedan kritični razlog važnosti vježbanja u uvjetima izolacije, kada smo ograničeni na malu kvadraturu, a gravitacijska sila kauča i fotelja čini se jačom nego ikada..
  • Interventne mjere? Sirena za početak rada? Neki ljudi navikli su na poticaje. Recimo, jutarnja kava, snažan stimulans živčanog sustava, pa i onog softvera za crijeva. Slane, kisele otopine poput sirutke, jogurta ili mineralne vode, također su nekima omiljeni izbor.

.

Što kada stvari „zapnu“? Većina će posegnuti za OTC receptima u ljekarni, i tako odgoditi problem do iduće zgode. Njega valja rješavati u cjelini, dakle poštujući sve gore navedeno – #njegujtesvojuprobavu dnevnim unosom probiotika, vlakana (posebno topivih vlakana) iz cjelovite hrane (te raznolikost namirnica), pobrinite se za dovoljno kretanja tijela, čuvajte hidraciju unosom dovoljno tekućine. To su vagoni u vlaku redovitosti, onda će ići s voljom i na vrijeme.

.

#probava #stolica #zatvor #konstipacija #opstipacija #nutricionist #nutricionizam #prehrana #navike #mijenjajnavike #bitidomanijekoma #štojedem #voćepovrće #probiotici #jogurt #vježbanje #hardbodytrening

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Saznaj sve novosti na vrijeme

Prijavi se na naš newsletter

Prijava