Nutrilife centar

Novosti

VITAMIN C I IMUNITET

vitamin c
Savjeti nutricionista za vrijeme izloacije uzrokavani korona virusom – autor: Branimir Dolibašić, mag.nutr – suradnik Nutrilife Centra
Neki pjevaju, neki plešu i vježbaju, neki kuhaju, neki pišu za one kojima čitanje treba. Pisanje je nužnost za neke. Tekstovi su dio moje samopomoći i ujedno podrška otpora cijeloj situaciji, prilagodba jednog nutricioniste.

 

O vitaminu C se uobičajeno misli da je pročitana knjiga – sve znamo o njemu. Ali, to je kao da netko kaže pročitao sam enciklopediju i sad sve znam. Jer, enciklopedija ima na tisuće stranica, vrlo je mali broj ljudi koji mogu zapamtiti Bibliju, Kuran ili Talmud, i citirati naizust. Kada bi tražili da jednako tako zapamte sve knjige u kojima se koriste citati iz Biblije, falilo bi i u najvećim knjižnicama mjesta za volumen takve jedne enciklopedije. Nije direktna usporedba, ali je približno dobra da se poveže širina značaja i utjecaja vitamina C u ljudskom metabolizmu, s tisućama metaboličkih procesa u koje je uključen. Zato se priča o vitaminu C ne da sažeti niti ispričati u jednom postu, ali možemo istaknuti važnost njegovog dnevnog unosa.

Vitamin C

Najbolja stvar oko vitamina C je to da nam je strašno potreban svaki dan u brojnim vitalnim procesima za održavanje zdravlja organizma. Najgora stvar oko vitamina C je da ga ne proizvodimo sami.

.

→ Možemo bez njega izdržati tek par mjeseci, a onda bi uslijedio spektakularan raspad, poput mornara podleglih skorbutu na dugim prekooceanskim plovidbama. Naše vezivno tkivo, samo ime kaže, ono koje nas drži na okupu, ovisi o čvrstoći vezivnih proteina poput kolagena i drugih. Vitamin C je ključan za njihovu čvrstoću, jer njegova reakcija zaveže one male dodatne cistinske mostiće kao dugmad što učvrsti kaput. Tako i čvrstina barijere naše prve linije susreta s vanjskim svijetom, i njihova otpornost na želju i pokušaje ulaska nezvanih gostiju poput virusa i bakterija, ovise o vitaminu C. Svaki dan, dan za danom, mi utvrđujemo, rušimo loše i dotrajale i obnavljamo naše sluznice i membrane.

.

→ Unutar našeg tijela gori metabolička vatra , sva ukupnost giga- mega- tera- broja biokemijskih reakcija, i u njoj nastaju reaktivni nusprodukti, kao i varnice u pravoj vatri na otvorenom ložištu. Prirodno nastaju u nama u malim količinama, a nekad ih i uvozimo onečišćenog zraka, i nastaju također kao posljedica obrane od virusa i pojačanom aktivnošću imuniteta. Zovemo ih slobodni radikali (kisikovi, dušikovi, kloridni, sumporni, bromidni, lipidni), oštećene molekule koje lančano mogu oštetiti brojne druge molekule, i njihova pretjerana količina je štetna za nas. Protiv njih se bore antioksidanti. Većinu posla odrade naši domaći, iz vlastite proizvodnje (recimo glutation, superoksid dismutaza, urea, bilirubin, proteini plazme i mnogi, mnogi drugi). Manjinski dio ovog zaštitarskog posla odrađuje vitamin C, među drugim vanjskim antioksidantima. Njegova super moć je u tome što može regenerirati druge antioksidante, tako da mogu nastaviti obrambenu borbu, i pritom se žrtvuje.

.

→ metabolizam masnih kiselina, prije svega sinteza L-karnitina (da, svi znaju da je važan za „spaljivanje“ masti), odgovor na stres, sinteza hormona poput vazopresina i noradrenalina, pored već navedene sinteze kolagena, govori o nezamjenjivoj važnosti vitamina C kao kofaktora u našem metabolizmu i funkcioniranju tjelesnih sustava kao takvih.

→ mozak je super-potrošač vitamina C – osim kao antioksidant, igra ulogu u pretvorbi i proizvodnji neurotransmitera (recimo dopamina u serotonin) ali igra i važnu ulogu kao neuromodulator. Studije su pokazale izravnu vezu slabijeg kognitivnog statusa i niže razine vitamina C. Hoćeš li biti pametni ako uzmeš vitamin C? Ne, ali ako ga fali, imaš slabiju moć razumijevanja.

→ imunitet? Makrofagi, B- i T-stanice, fagocitoza, ubijanje mikroba, brojne su veze imuniteta (stečenog i urođenog) i vitamina C. Konačna poruka je da loš status vitamina C prevodi u lošiji imunološki odgovor, posebno kod respiratornih infekcija.

Ima toga još, puno poglavlja, ovo su samo naslovi. Probajmo zaokružiti:

  • vitamin C trebamo unositi svaki dan, najbolje iz svježeg voća i povrća
  • nije svemoćan, ali bez njega ne možemo
  • naš obrambeni status slabi na više razina kada ga nedostaje
  • pušači i osobe izložene onečišćenjima trebaju veću količinu
  • dnevni unos 100 do 200 mg podmiruje osnovne potrebe, i može se postići hranom
  • navedene manje doze iz hrane su sigurne, oprez pri unosu većih doza vitamina C za osobe koje imaju problema s bubrežnim oksalatnim kamencima i gihtom

.

Unos mega doza vitamina C neće vas zaštititi od koronavirusa, ali oni u deficitu (zapamtite, potreban je unos svaki dan!) biće u imunološki lošijoj situaciji.

#prehranauizolaciji #born2flow #hardbodyworkout #imunitet #vitaminC #koronavirus #covid19 #nutricionizam #ostanidoma #buditekodkuće #bitidomanijekoma #štojedeš

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *

Saznaj sve novosti na vrijeme

Prijavi se na naš newsletter

Prijava